امروزه باتوجه‌به تغییرات عمده‌ای که در سبک زندگی انسان اتفاق افتاده‌اند، لزوم استفاده از آسانسور بیش‌ازپیش احساس می‌شود. شما می‌توانید تنها با فشاردادن یک دکمه، در عرض چند ثانیه از یک طبقه به طبقه‌های دیگر بروید. به همین دلیل استفاده از این وسیله در ساختمان‌های با طبقات زیاد، ضروری است.

آسانسورها، راحتی و آسایش را برای زندگی روزمره مردم فراهم می‌کنند. اختراع این وسیله پرکاربرد زندگی را برای افرادی که معلولیت جسمی دارند نیز بسیار راحت‌تر کرده است؛ زیرا این وسیله به آن‌ها کمک می‌کند تا از محدودیت حرکتی که با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، خلاص شوند.

چنانچه می‌خواهید با بالابرها بیشتر آشنا شوید و انواع مختلف آن‌ها و کاربردی که در زندگی روزمره انسان پیدا کرده‌اند را بدانید، این مقاله را از دست ندهید. این مطلب اطلاعات جامعی از بالابرها را در اختیار شما قرار می‌دهد.

از تاریخچه آسانسورها چه می‌دانید؟

از زمان‌های قدیم، انسان‌ها به دنبال راهی برای حمل‌ونقل راحت‌تر بار و مسافر به سطوح مختلف بودند. این وسایل که برای حمل کالا از بالا و پایین و برعکس استفاده می‌شدند، بعدها با نام اولین آسانسور شناخته شدند.

تاریخچه این وسیله به چند صدسال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. اولین اسانسورها، بالابر نامیده می‌شدند و برای حمل انسان، حیوان یا گاهی اوقات مکانیزم‌های آب استفاده می‌شدند. بالابرها در اوایل قرن سوم قبل از میلاد کاربرد بیشتری پیدا کردند.

بالابرهای مدرن در دهه 1800 میلادی ساخته شدند. در ساختار این وسیله به‌تدریج به‌جای بخار از نیروی هیدرولیک استفاده کردند. اولین آسانسورهای هیدرولیک با استفاده از فشار آب به‌عنوان منبع نیرو طراحی شدند. از این نوع بالابر برای انتقال مواد در کارخانه‌ها، انبارها و معادن استفاده می‌شد.

در سال 1852، الیشا گریوز اوتیس اولین ابزار ایمنی را برای بالابرها معرفی کرد. اوتیس شرکتی برای تولید بالابر تأسیس کرد و به‌مرورزمان بر صنعت اسانسور تسلط یافت. امروزه Otis، بزرگ‌ترین تولیدکننده سیستم‌های حمل‌ونقل عمودی در جهان است.

تکنولوژی موتور و روش‌های کنترل به‌سرعت تکامل پیدا کردند و الکتریسیته به‌عنوان منبع اصلی نیرو تبدیل شد. ایمنی و سرعت این بالابرها به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت. اولین آسانسور الکتریکی توسط مخترع آلمانی Wener Von Siemens در سال 1880 ساخته شد.

با پیشرفت سیستم‌های الکترونیکی در طول جنگ جهانی دوم، تغییرات زیادی در طراحی و نصب این وسیله ایجاد شد. در حال حاضر، انواع مختلفی از آن‌ها تولید می‌شوند که هرکدام کاربرد خاصی دارند.

آسانسور چگونه کار می‌کند؟

اصل کار بالابرها مشابه سیستم قرقره است. در این وسیله برای برداشت آب از چاه از سیستم قرقره‌ای استفاده می‌شود. این سیستم قرقره را می‌توان با سطل، طناب یا چرخ طراحی کرد. سطلی که به طناب متصل است از سراسر چرخ عبور می‌کند. این ساختار می‌تواند برداشتن آب از چاه را بسیار آسان کند.

به طور مشابه، بالابرها هم از همین ساختار استفاده می‌کنند. اما تفاوت اصلی این دو سیستم در این است که سیستم‌های قرقره به‌صورت دستی کار می‌کنند؛ درحالی‌که این وسیله از مکانیسم‌های پیچیده‌ای برای حمل بار استفاده می‌کند.

در اصل این وسیله به شیوه‌های مختلفی به یک طناب فلزی بسیار سخت متصل می‌شود. این طناب فلزی از میان نواری روی بالابر در موتورخانه عبور می‌کند. این سیستم می‌تواند ازطریق یک موتور کار کند. هنگامی که سوئیچ روشن است، موتور را می‌توان با بالا و پایین رفتن یا توقف آن فعال کرد.

استفاده از آسانسور چه مزایایی دارد؟

امروزه با پیشرفت‌هایی که در زمینه فناوری‌های مختلف اتفاق افتاده است، دیگر نیاز به اسانسور تنها برای افراد ثروتمند یا مشهور نیست. با کاهش هزینه مواد و آخرین نوآوری‌های پیشرفته، آسانسورهای مسکونی روزبه‌روز محبوبیت بیشتری برای خانه‌ها پیدا کرده‌اند.

استفاده از بالابر برای افراد مسن یا با معلولیت جسمی مزایای بیشتری دارد. با تغییر سبک زندگی، بسیاری از صاحبان خانه‌های مسکونی به دلایل مختلفی از بالابرهای خانگی استفاده می‌کنند. در ادامه چند مورد از مزایای این وسیله بررسی شده‌اند:

  • کارایی

آسانسور در خانه‌های مسکونی معمولاً برای بالارفتن از پله‌ها یا حمل بارهای سنگین استفاده می‌شود. بالابرها برای کسانی که محدودیت حرکتی دارند، کاربرد بیشتری دارد. این افراد علاوه بر محدودیت حرکتی، در حمل بارهای سنگین هم دچار مشکل می‌شوند. به همین دلیل این وسیله برای جابه‌جایی افراد و حمل بار بسیار کاربردی است.

  • امنیت بیشتر

استفاده از آسانسورها به‌جای پله از امنیت بیشتری برای همه افراد برخوردار است. افراد مسن، کودکان و کسانی که مشکل جسمانی دارند در هنگام استفاده از راه‌پله دچار مشکلات متعددی می‌شوند. اما استفاده از آسانسور امنیت بیشتری را برای رفت‌وآمد آن‌ها فراهم و از بروز حوادث مختلف جلوگیری می‌کند.

  • راحتی بیشتر

معمولاً یک بالابر خانگی فضای بسیار کمتری را نسبت به راه‌پله اشغال می‌کند. این مزیت می‌تواند خانه شما را بازتر کند و فضای بیشتری را برای همه اعضای خانواده فراهم کند. خانه‌هایی که در آن آسانسور نصب می‌شود، فضای بیشتری را برای استفاده فراهم می‌کنند.

استفاده از بالابر در خانه نه‌تنها شیک است، بلکه به افزایش ارزش ریالی خانه نیز کمک می‌کند. با نصب آن، شما به‌راحتی می‌توانید مواد غذایی یا بارهای سنگین را جابه‌جا کنید. همچنین دیگر هیچ‌گونه نگرانی درباره سقوط افراد مسن و معلول از پله‌ها نخواهید داشت.

  • شیک کردن ساختمان

نصب آسانسور نه‌تنها به زیبایی خانه شما می‌افزاید، بلکه به خانه شما سبک مدرنی می‌بخشد. این وسیله از تنوع زیادی در طراحی برخوردار است که مطابق باسلیقه هر صاحب‌خانه و دکوراسیون هر ساختمان انتخاب می‌شود.

این وسیله مدت‌هاست که به‌عنوان نمادی از تجمل‌گرایی تلقی می‌شود. اما با کاهش هزینه نصب، مردم به استفاده بیشتر از انواع خانگی دسترسی دارند. به همین دلیل نصب آن‌ها را حتی در ساختمان‌های دو یا سه طبقه هم می‌توان دید.

  • صرفه‌جویی در فضای خانه

به همان اندازه که تکنولوژی پیشرفت می‌کند، مهندسین هم به این نکته پی می‌برند که چگونه فضای موردنیاز برای نصب این وسیله پرکاربرد را کاهش دهند. بالابر مسکونی را می‌توان طوری طراحی کرد که فضای بسیار کمتری را اشغال کند.

آسانسور را می‌توان در قسمت بیرونی خانه نصب کرد یا آن را در یک فضای باز که قبلاً در دسترس نبوده یا استفاده نشده است، نصب کرد؛ بنابراین می‌توان گفت که نصب آن نه‌تنها ارزش خانه را افزایش می‌دهد، بلکه فضای خانه را بازتر می‌کند.

 

آسانسور

انواع آسانسور و تفاوت آن‌ها

باتوجه‌به کاربردهای روزافزون آسانسورها در زندگی انسان‌، این وسیله در انواع مختلفی ساخته می‌شود. انواع مختلف آسانسور، ویژگی‌ها و ساختار مشابهی دارند؛ اما تفاوت‌هایی با هم دارند که آن‌ها را از هم متمایز می‌کند.

تفاوت انواع مختلف بالابر به دلیل تفاوت در کاربردی آن‌ها است. به همین علت شناخت انواع آن می‌تواند در انتخاب نوع مناسب به شما کمک کند. در ادامه با تعدادی از کاربردی‌ترین انواع بالابرها آشنا می‌شوید.

آسانسور هیدرولیکی

یک اسانسور هیدرولیک با استفاده از پیستونی که در داخل یک سیلندر حرکت می‌کند، کار می‌کند. حرکت پیستون را می‌توان با پمپاژ روغن هیدرولیک به سیلندر انجام داد. پیستون، کابین آن را به‌راحتی بلند می‌کند و روغن توسط یک شیر الکتریکی کنترل می‌شود.

کاربرد انواع هیدرولیک این وسیله در ساختمان‌های پنج تا شش طبقه است. این بالابرها با سرعت 200 فوت یا 61 متر در هر دقیقه حرکت می‌کنند. بسیاری از پمپ‌های هیدرولیک با یک راه‌انداز مکانیکی کار می‌کنند.

برای منبع تغذیه موتور و همچنین ساختمان، استارت‌های حالت جامد بهتر عمل می‌کنند؛ زیرا سیم‌پیچ‌ها برای مدت طولانی‌تری باقی می‌مانند. همچنین هیچ‌گونه افت ولتاژی در منبع تغذیه ساختمان به وجود نمی‌آید.

آسانسور پنوماتیک

بالابر پنوماتیک را می‌توان با یک سیلندر خارجی طراحی کرد و خود سیلندر نیز یک نگهدارنده کریستالی است. این سیلندر شامل چند بخش است که در یک راستا و در کنار هم قرار می‌گیرند. قسمت بالای این لوله با مواد فولادی طراحی شده است که دریچه‌های مکش و همچنین ورودی‌ها را بسته نگه می‌دارد. در این نوع، یک کابین در داخل سیلندر حرکت می‌کند و سوپاپ‌ها، کنترل‌کننده‌ها و توربین‌ها نقش کنترل حرکات آن را برعهده دارند.

کار با آسانسورهای پنوماتیکی در مقایسه با بالابرهای سنتی بسیار آسان است و همچنین به‌راحتی نگهداری می‌شوند. این بالابرها به دلیل طراحی ثابتی که دارند، در خانه‌های مسکونی هم استفاده می‌شوند. از مزایای اصلی استفاده از آن‌ها می‌توان به طراحی محکم و روان، سرعت و انعطاف‌پذیری بالا، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ایمنی زیاد آن‌ها اشاره کرد.

آسانسور کششی

نوع کششی یا کابلی از محبوب‌ترین بالابرها هستند که شامل کابل‌های فولادی و همچنین طناب‌های بالابر است که در بالای یک قرقره به موتور وصل شده‌اند. در این نوع بالابرها، چند سیم و کابل بالابر با پوششی در اطراف آن قرار دارند؛ این سیم‌ها روی شیارهایی ازیک‌طرف به سطح کابین و از طرف دیگر به وزنه تعادلی که روی ریل‌های راهنمای آن بالا و پایین می‌رود، وصل می‌شوند.

آسانسور کپسولی

بالابرهای کپسولی بیشتر در ساختمان‌های شیک استفاده می‌شوند که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان جزئی از دکوراسیون ساختمان یادکرد؛ زیرا زیبایی ساختمان را بهبود می‌بخشد. به همین دلیل است که از این نوع آسانسورها در هرجایی استفاده نمی‌کنند.

از ویژگی‌های اصلی این نوع از بالابرها می‌توان به طراحی خاص و راحتی آن‌ها اشاره کرد. طراحی داخلی آن‌ها با پنل شیشه‌ای بزرگ انجام می‌شود و جذابیت ظاهری زیادی دارند. طراحی فوق مدرن این آسانسورها، آن‌ها را از سایر آسانسورها متمایز می‌کند. این بالابرها به تعمیر و نگهداری کمتری نیاز دارند و ارزان هستند.

آسانسور ساختمانی یا خانگی

این بالابرها برای جابه‌جایی عمودی در بین طبقات ساختمان استفاده می‌شوند. این بالابرها اغلب در ساختمان‌های عمومی، مجتمع‌ها، ادارات و ساختمان‌های چند‌طبقه کاربرد دارند. همچنین در بیمارستان‌ها و آتش‌نشانی‌ها هم برای جابه‌جایی ویلچر و … نیز به کار می‌روند. اخیراً از این آسانسورها در ساختمان‌های با تعداد طبقات کم هم استفاده می‌کنند.

آسانسور باربری

این آسانسورها در حمل مواد و کالاها در انبارهای بزرگ، صنایع تولیدی، مراکز خرید، بندرها و غیره بسیار کاربرد دارند. این بالابرها ماهیت پرقدرتی دارند و به طور خاص توسط مهندسین متخصص در این زمینه ساخته می‌شوند.

از ویژگی‌های این آسانسورهای باربر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محدوده ظرفیت بارگیری از 2500 تا 10000 پوند
  • ارتفاع تا 50 فوت

باربرها برای کاربردهای تجاری و صنعتی طراحی شده‌اند و در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. طراحی منعطف و سازگار با محیط‌زیست از مهم‌ترین مزایایی است که برای این نوع می‌توان نام برد.

جمع‌بندی

پیشرفت تکنولوژی در زمینه‌های مختلف منجر به راحت شدن زندگی انسان‌ها شده است. یکی از فناوری‌هایی که بر زندگی انسان تأثیر زیادی داشته، اختراع آسانسور است. بالابر برای جابه‌جایی افراد و بار استفاده می‌شود. استفاده از آسانسورها برای جابه‌جایی مزایای زیادی دارد.

از مزایای استفاده از بالابرها می‌توان به‌راحتی، داشتن فضای بیشتر، زیبایی ساختمان و امنیت بیشتر اشاره کرد. بالابرها در انواع مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند. انتخاب نوع مناسب این وسیله کاربردی به کاربرد آن بستگی دارد.